Saturday, April 7, 2007

Räddningsslag

Vissa saker i nya D&D (d20-systemet) är rätt bra. Jag funderar på om inte de nya räddningsslagskategorierna är bra.

I OD&D hade man dessa räddningsslag: Dödsstråle eller gift, Alla magispön inklusive förvandling och paralysering, Förstening, Drakandedräkt, Magistavar och formler. Ungefär samma kategorier följde med i klassiskt D&D och i avancerat D&D.

I d20 har man istället tre kategorier: fasthet (fortitude - pröva tåligheten), reflex (reflex - pröva reaktionssnabbheten), vilja (will - pröva den mentala styrkan).

Krigare kan t ex börja med +2 på Fasthet och öka med +1 på varje gradtal jämnt delbart med 2, och börja med +0 på de övriga och öka med +1 på varje gradtal jämnt delbart med 3. Tjuvar kan på motsvarande sätt börja med +2 på Reflex, magiker kan börja med +2 på Vilja, medan präster börjar med +2 på både Reflex och Vilja.

Det gäller då att slå 1t20 (plus justering) lika med eller över 12 (lätta grejer) eller 18 (svåra grejer).

No comments: