Thursday, January 3, 2008

Tjuvhugg, förslag

Jag har gjort om tjuvarnas förmågor, från Basic Fantasy-versionen, till att fungera (nästan) precis som i OD&D (Greyhawk, supplement 1). I OD&D toppar tjuvens förmåga vid grad 14. Men där OD&D toppar med 100% har jag toppat med 99%. Failure is always an option.

Från OD&D tog jag dessutom tjuvhuggsreglerna och formulerade dem så här:

Tjuvhugg är förmågan att utdela extra mycket skada när tjuven anfaller obemärkt med ett litet vapen bakifrån. Tjuven måste Smyga eller Gömma sig för att hamna obemärkt bakifrån, och sedan lyckas med en attack. Skadan dubblas om tjuven är av graderna 1-4, tredubblas vid graderna 5-8, fyrdubblas vid graderna 9-12 eller femdubblas vid graderna däröver.

1 comment:

Robert Nordberg said...

Mycket bra! Om man inte kan misslyckas alls tappar man väl lusten helt. Liten risk måste finnas även för höggradiga figurer. ODD-regeln för tjuvar blir kanonbra. Jag hoppas kunna bidra med något nu till helgen.